לשמור על התורה גם מגנבים עם כספות לספר תורה

נשמע אולי מוזר אבל ספרי תורה נגנבים מבתי כנסת והרבה. הגנבים יכולים להיות מכל מניפת האוכלוסיה ללא הבדלי דת. הסיבה העיקרית שבגללה נגנבים הספרים היא שלספר תורה יש ערך גבוה ובמיוחד לבעליו ובנוסף יש למעטפת הספר עיטורים מכסף וזהב בעלי ערך כספי רב. לא אחת נגנבים ספרי תורה ומוצעים למכירה חזרה לבעליהם, ולא רק ספרי תורה, גם תפילין ותשמישי קדושה אחרים נגנבים ומוצעים למכירה ברחובות. הפתרון הנפוץ הוא התקנת כספות לספר תורה. כספות אלו נקראות גם כספות לארון קודש. לרוב בית הכנסת נמצא סגור כאשר לא מתקיימות בו תפילות והוא ריק מאדם. זה הזמן הטוב ביותר עבור הגנבים שמנצלים את ההזדמנות ופורצים פנימה אל בית הכנסת. 

מה היא כספת לארון קודש?

ארון הקודש הממוקם בבתי הכנסת משמש לאחסון ספרי תורה, סביר להניח כי מה שאתם רואים כארונות בבתי כנסת הם למעשה כספות לספר תורה. יש ספרי תורה יקרים יותר ויקרים פחות, בבתי כנסת יכולים להיות ספר תורה אחד או 20 ואף יותר. הכל תלוי בגודל בית הכנסת. הארון בדרך כלל מעוצב בצורה מפוארת עם פיתוחים, גילופים וכדומה. לארון יש דלת אחת או 2 דלתות תלוי בגודלו. את הארון מכסה הפרוכת. כאשר מוציאים את ספר התורה מסיטים את הפרוכת הצידה ופותחים את דלתות ארון הקודש. בין אם יש ספר תורה אחד או עשרה יש צורך להגן עליהם. הסיבה שצריך להגן עליהם היא שיש בני בליעל שגונבים את ספרי התורה ומוכרים אותם למרבה במחיר. "שוק" ספרי התורה משגשג מאוד בשנים האחרונות ולכן על מנת למנוע את הגניבה מגנים על ארון הקודש בעזרת בניית כספות לספר תורה. הכספות או הארונות ננעלות על ידי מנעולים מכאניים כדי שניתן יהיה לפתוח אותם בשבת. למעשה יש כמה אפשרויות לבניית כספת לספר תורה:

כספת לספר תורה - בבתי כנסת קטנים או שיש בהם ספר תורה אחד מתקינים כספת מוגנת אש שהיא למעשה מעין ארון מתכת עם דפנות כפולות שביניהם יש חומר מעקב בעירה. סגירת הדלתות נעשית על ידי נעילת מפתח או קומבינציה מכאנית ( או שילוב של שניהם). מידות הכספת הן קצת יותר מגודל ספר התורה, לעיתים מתקינים את הכספת על רגליים וזאת על מנת להתאים את הגובה לגישה נוחה.

ארון כספת לבית כנסת - כאשר יש יותר מספר תורה אחד מומלץ לבנות ארון בעל 2 דלתות רחב ומוגן אש, על רגליים על מנת שיתאים לאחסון ספרי התורה. גם כאן הנעילה היא מכאנית על מנת לשמור על השבת. בדרך כלל ארונות אלו גדולי מימדים ובעלי משקל כבד. את ארון לספר תורה מצפים בעץ, בד וכדומה ומניחים את הפרוכת, למעשה ארון הקודש הוא ארון הכספת.

דלתות כספת לארון קודש - כאשר יש מספר רב של ספרי תורה או לחילופין כאשר כבר קיים ארון בבית הכנסת והדפנות שלו (ימין, שמאל ואחורה) הם קירות מתקינים בקדמתו דלתות כספת חסינות אש. הדלתות יכולות להיות דלתות הזזה או דלתות על צירים. היתרון של התקנת דלתות הוא שניתן להתאים אותם לכל ארון קודש לספרי תורה שקיים.

  

ממי מזמינים כספות לספר תורה?

כפי שציינו כספות לספר תורה חייבות להיות מצד אחד מוגנות על מנת שגנב לא יוכל לפתוח אותן ולגנוב את התכולה ומצד שני הן צריכות להיות נוחות לשימוש. יש לא מעט יצרני כספות ואתם צריכים לוודא כי החברה המייצרת היא זו שגם תתן לכם שירות ואחריות במקרה של תקלה או בעיה. ככל שתקפידו לבחור רכישת כספת לספר תורה מחברה ותיקה ומקצועית כך מובטח לכם שהכספת תהיה איכותית יותר ועמידה יותר לאורך שנים.

בבתי הכנסת קיימים ספרי תורה. ספרים אלו מעוטרים במעטפות של כסף וזהב. וכפי שכבר אמרנו לצערינו הרב ספרי תורה נגנבים מבתי כנסת ונסחרים בשוק לכל המרבה במחיר. כספת לארון קודש באה להגן על ספרי התורה המאוחסנים בה. כספת לבית כנסת לעולם תהיה בעלת מנגנון מכאני המשלב קומבינציה ומנעול מפתח, הסיבה היא לאפשר את פתיחת כספת לארון קודש בשבת וחג. כספת לבית כנסת נבנית על פי סטנדרטים גבוהים ובהתאם למידות שנלקחות בבית הכנסת. כספת ארון קודש בנויה לרוב עם חסינות לאש.

חברת ר.א.מ. כספות מתמחה בבניית כספות לבתי כנסת וארונות קודש מוגנים, כספת לספרי תורה, דלתות כספת לארון קודש.